חיפוש

תסמונת האיקס השביר: מדריך מקיף

יצירת קשר

השאירי פרטים ונשוב אלייך בהקדם

תסמונת איקס שביר (או X שביר) היא הפרעה גנטית שיש לה מגוון ביטויים פיזיים, קוגניטיביים והתפתחותיים.
לתסמונת יש השפעה משמעותית יותר על בנים מאשר על בנות, אך גם בנות יכולות להיות מושפעות מהיבטים שונים שלה, במידה כזאת או אחרת.

השורות הבאות מסבירות מהי תסמונת ה x השביר, כיצד היא משפיעה על נשים ועל גברים, במה היא מתבטאת, מה חשיבות הבדיקות הגנטיות שמטרתן לאתר את התסמונת וכיצד הן מבוצעות.

מהי תסמונת ה-X השביר?

התסמונת היא מצב גנטי, הנגרם על ידי מוטציה בגן FMR1, שנמצא על כרומוזום ה-X. מוטציה זו גורמת לעליה במספר ההכפלות של רצף CGG בדנ"א שיוצר את הגן, וגורמת להפחתה בייצור חלבון שנקרא: FMRP.

חלבון זה הוא חיוני, בין השאר, להתפתחות תקינה של המוח ולכן, התסמונת מוכרת כסיבה השכיחה ביותר למוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי).
התסמונת קשורה גם בתסמינים התפתחותיים-קוגניטיביים אחרים ובתסמינים פיזיולוגיים שונים, עליהם יורחב בהמשך.

מה משפיע על דרגת הסיכון להופעת ביטויי התסמונת?

שני גורמים מרכזיים משפיעים על האופן בו התסמונת תבוא לידי ביטוי אצל אדם שלוקה בה:

  • מין האדם –
    כרומוזום X הוא אחד מכרומוזומי המין: לנשים יש שני כרומוזומי X ולגברים יש כרומוזום X אחד וכרומוזום Y אחד.
    לכן, ביטויי התסמונת נוטים להיות קשים יותר אצל בנים, להם אין כרומוזום X נוסף, ואצלם, הכרומוזום הפגוע יהיה בהכרח גם הכרומוזום הפעיל.
    במקרה של תסמונת האיקס השביר אצל בנות, תיתכן נשאות בלבד לתסמונת, ללא ביטוי של תסמינים, כאשר כרומוזום ה-X הפגוע מושתק וכרומוזום ה-X התקין הוא הפעיל.
  • מספר ההכפלות של רצף ה- CGG בדנ"א –
    גורם זה קשור באופן ישיר לגורם הקודם, ומתייחס לדרגת החומרה של המוטציה בגן FMR1. המוטציה היא פרוגרסיבית וכאמור, גורמת לעלייה במספר הכפלות רצף ה-CGG בגן.
    נשים עם קדם-מוטציה (בין 50 ל-200 הכפלות של רצף ה-CGG) נמצאות בסיכון ללדת ילד, בן או בת, עם תסמונת ה-X השביר.
    גודל הסיכון הזה מושפע ממספר החזרות של CGG שזוהו בגן FMR1 של האישה. ככל שיש יותר חזרות, כך גדל הסיכון למעבר מקדם-מוטציה למוטציה מלאה, אם המוטציה מועברת הלאה לדור הבא.

 

מלבד שני הגורמים הללו, יש השפעה גם לגורמים סביבתיים, כגון תזונה, חשיפה לכימיקלים וגורמים אחרים, שיכולים להשפיע על חומרת התסמינים.

מהם תסמיני האיקס השביר?

ביטויי התסמונת משתנים באופיים, בהיקפם ובדרגת החומרה שלהם בין אדם לאדם וכאמור, בין נשים לגברים. ניתן לחלק אותם לתסמינים התפתחותיים-קוגניטיביים ולתסמינים פיזיולוגיים.

תסמינים התפתחותיים-קוגניטיביים

  • פיגור שכלי בדרגות שונות.
  • הפרעות תקשורת, כגון עיכוב בהתפתחות השפה, קושי בהבנת שפה, קושי בדיבור וקשיי תקשורת חברתית.
  • הפרעות התנהגותיות, כגון הפרעה על הרצף האוטיסטי, הפרעת קשב וריכוז, התקפי זעם ובעיות התנהגותיות אחרות.

תסמינים פיזיולוגיים

  • אפרכסות אוזניים גדולות ובולטות.
  • עיניים מרוחקות זו מזו.
  • לסת תחתונה בולטת ובעקבות זאת, בעיות מנשך.
  • אשכים גדולים אצל גברים.
  • מבנה ראש מוארך מהרגיל והיקף ראש גדול.
  • אנומליה של רקמות חיבור הגורמת לבעיות באיברים שונים בגוף, כגון: דלקות אוזניים חוזרות, אשר לפעמים מלוות בפגיעה בשמיעה, פלטפוס, בעיות מסתמים בלב, ועוד.
  • פגיעה בפוריות והגעה מוקדמת למנופאוזה אצל נשים.
  • אצל גברים – מועדות לפתח הפרעת אטקסיה הכרוכה ברעד בלתי נשלט, הולך וגובר, ואף נטייה מוגברת לדמנציה.

 

תסמונת איקס שביר בדיקה גנטית

בדיקות גנטיות ממלאות תפקיד מרכזי באבחון תסמונת ה-X השביר אצל בנים ובנות כאחד. על ידי ניתוח דגימות דנ"א, ניתן לזהות את המוטציה בגן FMR1 ולאבחן את התסמונת.

בדיקה גנטית לא רק מאשרת את נוכחותה של תסמונת ה-X השביר, אלא גם עוזרת לזהות את הסבירות להעברתה לדורות הבאים.

חשיבותה הגדולה טמונה בכך, שהיא מצמצמת את גורם אי הוודאות ומאפשרת להורים לקבל החלטות מושכלות לגבי תכנון המשפחה, טיפולים פוטנציאליים ומערכות תמיכה זמינות.

בדיקה גנטית לאיקס שביר יכולה להיערך בשלוש דרכים עיקריות:

  • בדיקת דם –
    בדיקה זו היא הבדיקה הנפוצה ביותר לאיקס שביר ובה לוקחים דגימת דם סטנדרטית מהאצבע או מהזרוע.
  • בדיקת סיסי שליה –
    מתבצעת במהלך ההיריון, בדרך כלל בין השבועות 10-13. ניתן לבצע אותה בדומה לבדיקת מי שפיר על ידי החדרת מחט דרך דופן הבטן והרחם אל השליה, או, על ידי החדרת צינורית אל השליה דרך צוואר הרחם. את הדגימה שנוטלים מהשליה שולחים לבדיקה גנטית.
  • בדיקת מי שפיר –
    מתבצעת אף היא במהלך ההיריון, לאחר השבוע ה-16, ובדרך כלל, עד השבוע ה- 20, ובה מחדירים מחט דרך דופן הבטן והרחם לתוך שק מי השפיר. דגימת מי השפיר נשלחת לבדיקה גנטית.

 

חשוב לציין, שלבדיקה גנטית יש מגבלות. למרות שהיא יכולה לזהות את המוטציה בגן FMR1, היא לא יכול לחזות את חומרת התסמינים, או לספק פרוגנוזה מדויקת לגבי עובר פגוע. כל אדם עם תסמונת ה-X השביר הוא ייחודי, והביטוי וההתקדמות של התסמינים יכולים להשתנות במידה רבה.

השלכות x שביר – בנות

בנות עם תסמונת ה-X השביר מתמודדות עם אתגרים שונים, שעשויים לדרוש תשומת לב ותמיכה מיוחדים.
בנוסף לנושא הפגיעה הפוטנציאלית בפוריות עקב בלות מוקדמת, בנות רבות עם תסמונת ה-X השביר חוות קשיים בקשב, למידה ואינטראקציות חברתיות. אתגרים אלו יכולים להשפיע על ביצועים בלימודים ועל פיתוח כישורי חיים חיוניים.

הרווחה הרגשית של בנות עם תסמונת ה-X השביר חשובה לא פחות. חרדה, נסיגה חברתית והפרעות מצב רוח, יכולות להיות נפוצות באוכלוסייה זו. חיוני ליצור סביבה מכילה ותומכת, המטפחת את הצמיחה הרגשית שלהן, תוך התייחסות לכל תחלואה נלווית.

כמומחה לפוריות, מנהל בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים אלישע ומנהל מרכז בריאות האישה בזבולון בחיפה, דר' דוד איסקוב מדגיש את חשיבות הפנייה לייעוץ והכוונה מקצועיים בניהול יעיל של התסמונת. כל מקרה הוא ייחודי, וטיפול מותאם אישית הוא חיוני כדי לענות על הצרכים האישיים.

דר' איסקוב מעודד אנשים ומשפחות שנפגעו מתסמונת ה-X השביר לפנות למרפאות ומרכזי פוריות המתמחים בתחום זה. מוסדות אלה מציעים שפע של משאבים, כולל טיפול מומחים, קבוצות תמיכה והתערבויות טיפוליות. על ידי עבודה צמודה עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות, משפחות יכולות לפתח תוכניות טיפול מקיפות, המתייחסות לא רק לאתגרים המיידיים אלא גם להשלכות ארוכות הטווח של התסמונת.

אם אתם הורים לבת עם תסמונת האיקס השביר, אני, דר' דוד איסקוב, מזמין אתכם לקבל ייעוץ וכתובת לתמיכה ולליווי אישי, בכל הנוגע להתנהלות ולהתמודדות עם האתגרים השונים שמציבה התסמונת.

באתר האינטרנט של המרפאה תוכלו ללמוד על מגוון השירותים שלנו.

למידע נוסף ולתיאום תור, צרו קשר:
בטלפונים: 04-876-1022, 04-876-1033 | בדוא"ל: dr.dissakov@gmail.com

דילוג לתוכן