חיפוש

תרופות להשריית ביוץ והפריה חוץ גופית

יצירת קשר

השאירי פרטים ונשוב אלייך בהקדם

  1. איקקלומין (Ikaclomin) קלומיפן ציטרט

תרופה ותיקה כ-40 שנה ועדין מקובלת מאוד בטיפול ראשוני בהפרעות ביוץ. התרופה היא דמוי אסטרוגן הגורמת לשחרור מוגבר של FSH ע"י בלוטת יותרת המוח הגורם לשחלות לגייס מס' גדול יותר של זקיקים והבשלתםהתרופה ניתנת במינונים שונים מ-50 מ"ג עד 200 מ"ג הניתנים בין היום 3-5 למחזור למשך 5 ימים כאשר הצפי לביוץ בדר"כ הוא 5-7 ימים מהכדור האחרוןבטיפול ניתן לצפות לביוץ ספונטאני או לתזמן את הביוץ בעזרת מתן HCG) אוביטרל), מאחר והתרופה היא דמויאסטרוגן הפועלת באופן תחרותי על הרצפטורים (קולטנים) לאסטרוגן באותה מידה שבמוח נוצר גירוי ליצירת הורמוני הFSH-. ברירית הרחם יכולה הפעולה לדכא את שגשוג הרירית ולכן יש לעקוב אחר התנהגות הרירית, ולעיתים לתמוך ברירית ע"י הוספת אסטרוגנים.

  1. גונאדוטרופינים ממקור אנושי

תכשירים המכילים את הורמוני ה – LH ,FSH-כאשר הורמונים אלו גורמים לגיוס זקיקים בשחלותתרופות כמו: מנוגון (בעבר פרגונל), מופקת משתן של נשים בגיל הבלות. מנופור גם היא מופקת משתן, אך בטכניקות וטכנולוגיה מתקדמות (כל שהתוצר "נקי" יותר מחומרים ביולוגיים(

  1. תרופות סינטטיות

GONAL-F, PUREGON

ייחודן בכך שהן מיוצרות באופן סינטטי רקומביננטי במעבדה, ולא ממקור ביולוגי כמו שתן. תרופות אלו מכילות רק הורמון אחד – FSH הן טהורות מחלבונים ומזהמים שוניםיתרונות נוספים: אפשרות להזרקה עצמית תת-עורית, אפשרות של בחירת מינון מתאים ע"י שינוי מינונים, תוך כדי טיפול. התרופה מופיעה בצורה הדומה לעט עם אפשרויות בחירת המינון באופן מבוקר ובטוח.

LUVERIS

תרופה המכילה 75 יחידות של ההורמון  LH

ELONVA
 תרופה חדשה המכילה את הורמון ה-FSH, המאפיין שלה לעומת האחרות הוא נוחות הטיפול מאחר וזריקה אחת עובדת לזמן של מס' ימים וכך אפשר לחסוך מהמטופלת את מס' הזריקות היומיות שתקבל.

  1. תרופות לגרימת ביוץ החלפת הורמון (LH)

CHORIGON ,PREGNYL

תרופות המכילות את הורמון הגונדוטרופין הכוריוני האנושי המופק משתן של נשים הרות.

OVITRELLE

תרופה המכילה את הורמון הגונדוטרופין הכוריוני (hCG) אך סינטטי, המיוצר בשיטה של הנדסה גנטית.

תרופות הניתנות למניעת ביוץ

אגוניסטים: דקפפטיל, סופרפקט, סינרל. תרופות אלו ניתנות כדי למנוע ביוץ מוקדם, בעיקר בטיפולי הפריה חוץ גופית, כדי למנוע תופעה של שאיבת ביציות שלא במועד הנכון (שעברו ביוץ טבעי( התרופות ניתנות בצורה של הזרקה יומית, או הסנפה, או טיפול חד חודשי.

אנטגוניסטים: צטרוטייד ואורגלוטרן. תרופות המונעות גם הן ביוץ ע"י מנגנון פעולה שונה הגורם לדיכוי מיידי של הפרשת הורמון הביוץ. לשיטה זו יתרונות בעיקר בזמן טיפול קצר יותר ותצרוכת תרופות קטנה יותר.

תרופות הניתנות לתמיכה בגופיץ הצהוב

קרינון, אוטרוגסטן, אנדומטרין, גסטון ,ביפאסטון.

תרופות אלו הן למעשה פרוגסטטיבים הניתנים כדי להעלות את המינון המופרש באופן טבעי ע"י הגופיף הצהוב (הזקיק לאחר ביוץ הופך לגופיף צהוב.(

DHEA

די הידרו אפי אנדרוסטרון – הורמון סטרואידי המופרש ע"י בלוטת יותרת הכלי. משמש בעיקר כתרופהANTI AGING  החומר נחשב לתוסף מזון, לאחרונה נמצא משפר את התגובה של אותם מקרים קשים בטיפולי הפריה חוץ גופית. בקבוצת הנשים בהן התגובה השחלתית לירוי הורמונלי היא לקויה, אך עדיין זקוקים למחקרים גדולים יותר.

תופעות לוואי וסיבוכים

הטיפולים בגורמי הביוץ השונים יכולים לגרום לעיתים, עקב גיוס רב של זקיקים, לתסמונת הגירוי השחלתי  – OHSS – OVARIAN HYPERSTIMULATION SYNDROM העלייה במס' הזקיקים יכולה לתת תמונה של שחלות מוגדלות, מלאות ציסטות, הממלאות את חלל הבטן. הבטן תפוחה ונוזל חופשי נמצא באגן ובבטן, קוצר נשימה, ובמצבים קשים קרישיות יתר ואפשרות להיווצרות תסחיפים (טרומבוזה) לאיברים חיוניים, כגון: ריאות, מוח, העלולים להגיע למצב של סכנת חיים.

נשים הסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות נמצאות בסיכון יתר לתופעה, מאחר ובמצב בסיסי השחלות שלהן מכילות מס 'גדול של זקיקים קטנים.

כיום, המוניטורינג של הטיפולים מאוד קפדניים, אך למרות זאת עדיין קיימת אפשרות להתפתחות התופעה.

כדי למנוע את הופעת המחלה יש להימנע ממתן הורמון הביוץ (כגון: אוביטרל) או הפסקת הטיפול.

בנוסף, במחקרים של השנים האחרונות, הוכח בצורה די ברורה שמתן דקפפטיל תת-עורי במקום מתן כוריגון, מונע את התפתחות תופעת הOOSS- .

דילוג לתוכן